Allting har en början och allting har ett slut.

Detta gäller även för våra bilar och i år är det ovanligt många bensindrivna storsäljare som säger tack och farväl. Vägen framåt är glasklar – allt ska elektrifieras och därmed kommer många anrika modellnamn att dö ut. Vissa för evigt, andra för att möjligtvis återuppstå som elbilar. Visst är det en bilepok som nu sakteligen rullar i graven.
Men var sak har sin tid och detta oavsett vi gillar det eller inte. Här är 10 ikoniska bilar som tackar för sig.

Audi TT

Efter 26 års tjänstgöring och 662 762 tillverkade exemplar tackar Audi TT för sig. Sportkärran lanserades den 18:e februari 1998 och namnet har sitt ursprung i Tourist Trophy-tävlingarna (TT) som kördes på Isle of Man. På det engelska fastlandet var biltävlingar på allmän väg förbjudna i början av förra seklet men på den gröna ön mitt ute i irländska sjön var det fritt fram. Nu får dock Audi TT stryka på foten till förmån för nya elbilsmodeller och som en sista hälsning lanseras ”Final Edition”.

Bugatti Chiron

Det var på Genèves bilsalong 2016 som ridån gick upp för Bugatti Chiron och nu åtta år senare har hyperbilen kört till vägens ände. Det är ingen hemlighet att fransosen är långt ifrån politiskt korrekt i dessa miljötider med sin åttaliters W16-motor på 1 479 hästkrafter. Trots sin massiva prislapp på 35 miljoner kronor så har 500 exemplar lämnat drömfabriken i Molsheim och alla bjuder på en ny dimension av fartblindhet. Vad sägs om att färdas noll till hundra km/h på 2,5 sekunder och toppa 425 km/h? Chiron är en milstolpe i bilhistorien och vi kommer förmodligen aldrig få uppleva något liknande igen.

Chevrolet Camaro

Det är inte första gången vi vinkar farväl till Chevrolet Camaro. Matchen började 1966 då General Motors presenterade en brutal utmanare till braksuccén Ford Mustang. Det blev genast en tuff fight om kunderna som pågick ändra fram tills 2002. Sju år senare gjorde amerikanarna en kovändning och återupptog produktionen vid fabriken i Michigan. Men nu är det återigen dags att ta farväl av såväl muskelbilen som 350 anställda vid produktionen.
Frågan är om det är spiken i kistan för gott eller om jänkaren kommer att återuppstå en tredje gång

Dodge Charger

I slutet på sextiotalet invaderades USA av muskelbilar och jänkarna fick stifta bekantskap med Chevrolet Camaro, Ford Mustang och naturligtvis Dodge Charger. Konkurrensen var stenhård och alla med brylkräm i håret letade efter ”most bang for the buck” eller mest fart för stålarna. Men tiderna förändras och vi med dem. Dodge har därför beslutat att lägga ner såväl Charger som Challenger och eftersom Chrysler 300 byggs på samma plattform så dras även den med i fallet. Dagens muskelbilar med stora vinkelåttor är därmed ett minne blott.

Ferrari Portofino

Ferrari är inte ute på djupt vatten trots att Portofino döpts efter en liten exklusiv italiensk fiskeby.
Designen är riktigt läcker och sittbrunnen går under benämningen 2+2, vilket innebär ett litet bakre nödsäte som lämpar sig bäst för golfklubborna. Men efter sju år är det i alla fall färdigspelat för Portofino och det är inte konstigare än att man ska fånga nya kunder på kroken med nya Roma Spider. Båda fullbloden har nämligen samma skönsjungande V8 på 620 hästkrafter.

Ford Fiesta

Ford Fiesta såg dagens ljus samma år som Steve Jobs grundade Apple, Concorde gjorde sin första kommersiella flygning, Rocky 1 hade premiär på vita duken och NASA presenterade sin första rymdfärja – Enterprise.
Året är givetvis 1976 och småbilen som designades i tyska Köln hade inte otippat Fiat 127 som förebild.
Efter åtta generationer och över tjugo miljoner sålda exemplar i bagaget lämnas nu stafettpinnen över till nya Ford Puma. Därmed tar storsäljaren Fiesta en evig siesta, vilket den är värd efter närmare femtio år i trogen tjänst.

Kia Stinger

På det berömda pappret var Kia Stinger en solklar vinnare när den lanserades 2017. Koreanen var rymlig, rolig att köra, läckert formgiven och hade lägre pris än sina tyska premium-konkurrenter. Men trots riktigt fina meriter blev aldrig försäljningen den braksuccé som tillverkaren hoppats på. Kia har därför tvingats dra åt handbromsen och avslutar produktionen med en sista ”Tribute Edition” som tillverkas i tusen exemplar. Därmed slutar sagan om Stinger efter bara sju år på marknaden.

Mercedes CLS

Mercedes CLS lanserades för tjugo år sedan och ställde genast begreppet coupé på sin yttersta spets.
Alla förknippade biltypen med en tvådörrars sportvagn, men tyskarna bevisade att man lika gärna kunde ha fyra dörrar bara den linjesköna karossen fanns kvar. Efter blott tre generationer lägger nu Mercedes ner produktionen av CLS och har heller inga planer på någon ersättare, vilket måhända inte är någon skräll. Den nuvarande modellen delar såväl teknik som bottenplatta med förra generationens E-klass.

Suzuki Jimny

Suzuki Jimny presenterades 1970 och har sedan dess sålts i tre miljoner exemplar. Den lilla suven är faktiskt lika enkel som genial. Vad sägs om ett rambygge med stela axlar, rejäla spakar till växel- och fördelningslåda och en fyrkantig design som närmast är kultförklarad? Men efter specialversionen ”Rhino Edition” tar epoken slut och under årens lopp har många undrat varför bilen heter som den gör. Namnet är faktiskt resultatet av en språkförbistring någonstans på huvudkontoret i Hamamatsu blev nämligen Jimmy förväxlat med Jimny och resten är historia

Volkswagen Arteon

Arteon blev ett extremt kort kapitel i Volkswagens gedigna historiebok. Den stiliga tysken lanserades under pompa och stått 2017 men tajmingen var inte den bästa. Kunderna hade fått nog av eleganta femdörrarscoupéer och den stora suvvågen sköljde över oss, vilket gäller än idag. 2024 blir därför sista modellåret för Arteon och det beror inte alls på att ”Passaten i finkostym” är ett dåligt köp. För precis som det gamla talesättet ”kläderna gör mannen” kan också ”karossen göra kärran”. Vad säger man? Rätt tajming är inte det viktigaste. Det är allt!

 

Text: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB