Den åttonde mars firas internationella kvinnodagen över hela jordklotet
och det vill vi uppmärksamma.
Visst är bilindustrin känd för att vara mansdominerad – men utan framgångsrika tillika talangfulla kvinnor hade vi inte haft finesser som vindrutetorkare, kupévärme, navigationssystem och internetuppkoppling.
Låt oss därför presentera tio enastående kvinnor som förändrat bilhistorien på sitt alldeles egna omisskännliga sätt. För utan kvinnor stannar bilvärlden.

MILDRED DRESSELHAUS
11 november 1930 – 20 februari 2017
Mildred Dresselhaus föddes under den stora depressionen och växte upp i New York. Men trots knapra förhållanden lyckades hon mot alla odds ta en examen med högsta betyg. 1960 började hon arbeta som fysiker och valde att forska om grafit som är en mineral beståendes av rent kol. Mildred Dresselhaus lyckades knäcka kolatomens grundläggande egenskaper och hittade nya nanomaterial, vilket har banat väg för alltifrån elbilsbatterier till kolfiberkarosser.
Barack Obama belönade henne 2014 med ”Medal of freedom” som är den främsta utmärkelsen en privatperson kan få i USA.

MARGARET WILCOX
1 januari 1838 – 30 mars 1912
Nästa gång du hoppar in i en kall bil och väntar på att värmen ska ta sig så skänk Margaret Wilcox en tanke. Den kvinnliga ingenjören kom nämligen på en snilleblixt – varför inte ta vara på motorns värme och slussa den vidare in i kupén? Sagt och gjort. Margaret lyckades få igenom sin patentansökan den 28 november 1893 och Ford var första bilmärket som nappade på uppfinningen 1929. A-Forden stoltserade inte enbart med en någorlunda uppvärmd tillvaro utan dessutom en isfri vindruta under kalla vinterdagar. Däremot var finessen extratillbehör och kostade 10 dollar exklusive montering.

HEDY LAMARR
9 november 1914 – 19 januari 2000
Hedy Lamarr är mest känd som Hollywoodstjärna i storfilmer som ”Kvinnan från tropikerna” (1939), ”Glädjestaden” (1940) samt ”Simson och Delila” (1949). Men det få vet är att dåtidens sexbomb på vita duken egentligen hette Hedwig Eva Maria Kiesler och var ett tekniskt geni. 1941 patenterade hon en teknik som gjorde det möjligt för radiosignaler att automatiskt byta frekvens och just frekvenshoppning är grundstenen i dagens trådlösa kommunikation med Bluetooth och WiFi. Tänk på det när du tittar på Snövit. Hedy Lamarr var nämligen Walt Disneys förebild!

FLORENCE LAWRENCE
2 januari 1886 – 28 december 1938
Florence Lawrence är mest känd för sina skådespelartalanger. Med över 300 filmer i bagaget och en karriär som gick spikrakt uppåt köpte hon sin första bil 1913. Filmstjärnan älskade friheten men insåg snabbt hur farligt det var för fotgängare som inte visste vart bilarna skulle. Florence tog därför fram en mekanisk arm som enkelt fälldes ut när man svängde höger och vänster. Dessutom gjorde hon en stoppskylt som varnade bakomvarande ekipage för att hon tänkt stanna. Blinkersen tillika stoppljuset hade sett dagens ljus, men Florence själv patenterade aldrig finessen som Buick var först med att standardisera 1939.

ASTRID LINDER
15 december 1959 –
Astrid Linder har blivit utsedd till en av världens 100 mest inflytelserika kvinnor av brittiska BBC, vilket inte är särskilt konstigt. Den svenska professorn i trafiksäkerhet har nämligen tagit fram världens första kvinnliga krockdocka. Tidigare har alla bilar krocktestats med en 77 kilo tung och 177 centimeter lång manlig modell trots att statistik visar att kvinnor löper större risk att skadas eller dö vid en kollision. Astrid har vigt sitt yrkesliv åt att ändra på detta och resultatet är en krockdocka som representerar den genomsnittliga kvinnan.
Därmed har vikten minskat till 62 kilo medan längden är 162 centimeter.

MARY ANDERSON
14 februari 1866 – 27 juni 1953
Det var en spårvagnstur i början av 1900-talet som lade grunden för vindrutetorkaren. Mary Anderson var på besök i New York och reagerade på att föraren hade framrutan öppen för att kunna se ut. Väl hemma började Mary skissa på en lösning som bestod av ett handtag på insidan som i sin tur manövrerade ett gummiblad på rutans utsida. 1903 fick hon patent på uppfinningen men intresset var obefintligt och när väl bilindustrin fick upp ögonen så hade patentet löpt ut. 1922 blev Cadillac den första biltillverkaren att ha fabriksmonterade vindrutetorkare som standard.

HELEN BLAIR BARTLETT
14 december 1901 – 25 augusti 1969
Under trettiotalet hände något exceptionellt i bilvärlden – det var nämligen då det tändes en gnista hos geologen Helen Blair Bartlett som glöder än idag. Dåtidens tändstift tillverkades av porslin på en drejskiva och förutom att stiften sotade igen så var lösningen extremt ömtålig. Men detta förändrades när Bartlett skapade det första tändstiftet med keramiska isolatorer i aluminiumoxid. Det nya materialet var betydligt slitstarkare och klarade dessutom högre temperaturer, vilket än idag bidrar till att våra bilmotorer fungerar mer effektivt och rent.

GLADYS MAE WEST
27 oktober 1930 –
1956 började Gladys Mae West arbeta för det amerikanska försvaret och där fick man snabbt upp ögonen för matematikerns kunskaper. Hon skapade först ett program som exakt kunde beräkna satelliternas omloppsbanor och dessa beräkningar gjorde det sedan möjligt att skapa en extremt detaljerad modell av jorden. Det här arbetet på sjuttio- och åttiotalet lägger grunden till dagens GPS-system som inte minst används i våra bilar. Vi snackar alltså om din navigator som i sin tur har hjälp av totalt 27 satelliter för att veta exakt vart du befinner dig. USA:s militär gjorde systemet tillgängligt för allmänheten år 2000.

EDITH FLANIGAN
28 januari 1929 –
95-åriga Edith Flanigen började arbeta med ”molekylsiktar” eller ”Zeoliter” 1956 och idag är det här fenomenet en mångmiljardindustri. Det handlar lite förenklat om att separera molekyler efter storlek med hjälp av små porösa kristaller med finmaskiga hålrum, vilka kallas Zeoliter. Flanigens upptäckt används exempelvis för att raffinera råolja till petroleum och molekylsiktar avfuktar dessutom luften i våra bilars luftkonditioneringar. Det är därför pölen med kondensvatten bildas under bilen när sommaren är
som hetast.

BERTHA BENZ
3 maj 1849 – 5 maj 1944
Bertha skrev historia den femte augusti 1888 när hon utan sin make Carl Benz samförstånd ”lånade” en av hans trehjulingar med förbränningsmotor och körde sträckan Mannheim- Pforzheim där hennes föräldrar bodde. Tidigare hade bara korta teststräckor genomförts så den tio mil långa resan var långt från problemfri och tog Bertha tolv timmar att genomföra. Väl framme i Pforzheim telegraferade hon Carl och berättade att resan gått bra men att bilen behövde förbättras. På hennes önskelista stod en extra lågväxel samt förbättrade bromsar. Det var alltså en kvinna som gjorde världens första bilresa!