FÄRSKA BILNYHETER! TESTAT OCH PROVKÖRT AV CNP

Popbandet Spice Girls bestod av fem tjejer och det är lika många som de elektriska mellanklassuvarna i VW-familjen. Här är eleganta Audi Q4 ”Posh Spice”, kryddiga Skoda Enyaq föräras titeln ”Ginger Spice” och lillasyster Volkswagen ID.4 är ”Baby Spice”. Allt medan den småläskiga storebrodern ID.5 blir ”Scary Spice”. Platsen som ”Sporty Spice” har hittills varit vakant men nu intar Cupra Tavascan scenen som sportigast i gruppen. Vi har provkört nykomlingen. 


Att inte vara först har sina fördelar och det bevisas av Cupra Tavascan som är sista bilen ut bland Volkswagen-familjens elektriska mellanklassuvar. Spanjorerna har därmed haft tid att finslipa bilen och resultatet känns påfallande genomtänkt. Lägg därtill en läcker design med tydliga coupédrag samt en spännande interiör så framstår Tavascan som den intressantaste bandmedlemmen.

Sjunger högt

Karossformen för i sammanhanget tankarna mer till rock’n’roll än Spice Girls men den mest positiva egenskapen är faktiskt interiören. Cupra har lyckats balansera det spektakulära med det mer jordnära. Den minimalistiska mittkonsolen spelar i en helt egen division och här tronar i ensamt majestät knappen som aktiverar bilens varningsblinkers. Strax ovanför sitter en gigantisk pekskärm på 15-tum som är standard i alla varianter. Framstolarnas form bär också på varumärkets dna men bjuder samtidigt på riktigt bra komfort och detsamma gäller när vi tar plats bakom oss själva i baksätet. En annan nyhet för Cupra Tavascan är att de dyrare varianterna bjuder på en ljudanläggning från det tyska premiummärket Sennheiser och upplevelsen är något i hästväg.     

Krydda tillvaron 

På tal om hästar så erbjuds ”Sporty Spice” med två motoralternativ och för 564 900 kronor ingår bakhjulsdrift tillika 286 hästkrafter. Om du däremot hostar upp 90 000 ytterligare så får du en Tavasacan VZ med fyrhjulsdrift och effekten åker upp till 340 hästar. I båda fallen är batteripaketet på 77 kilowattimmar och räckvidden med bakhjulsdrift är 56 mil jämfört med 48 för varianten som driver på alla. Vi fastnade för den senare som biter sig fast i asfalten och vill man få de iberiska varmbloden i full galopp trycker man bara in Cupra-knappen på ratten. Vips blir den progressiva styrningen mer direkt och gasresponsen ökar. Köregenskaperna är utan tvekan spanjorskans trumfkort och Cupra Tavascan är bilen för dig som vill sätta lite extra krydda på tillvaron. Eller som tjejbandet utrycker det – ”spice up your life”.


Elmotor: Max effekt 340 hk. Max vridmoment 545 Nm. 
Batteri: Litiumjon på 77 kWh. Laddeffekt 11 kW AC / 135 kW DC. 
Kraftöverföring: Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Fast reduktionsutväxling.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.
Styrning:  Elservo. Vändcirkel 11,5 meter. 
Bromsar: Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 277, längd 464, bredd 186, höjd 160.
Tjänstevikt 2 296. Släpvagnsvikt 1 200 kg.
Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,5 sek.
Förbrukning: (WLTP) 18,1 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 48 mil.
Pris: 654 900 kronor.

+ Plus…
Generöst med standardutrustning
Härliga köregenskaper
Annorlunda interiör
Läcker design 

– Minus…
Laddeffekten kunde varit högre 
Smakar det så kostar det

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB Foto: CNP AB