Nytt år, nya möjligheter och nya bilar.


Nu ligger tolv händelserika månader framför oss och fordonsindustrin har minsann inte legat på latsidan.
Nyheterna duggar tätt och vi kan som vanligt inte hålla oss från att plocka russinen ur kakan. Vi inleder alla i frestelse med en superexklusiv Alfa Romeo och avrundar så småningom med en helt ny familjebuss från Volvo. Varsågoda, här är 10 heta bilnyheter för alla smaker – även om du inte gillar russin.

Alfa Romeo 33 Stradale

Alfa Romeo har plockat fram startkablarna och bringar äntligen nytt liv i sin klassiska modellbeteckning 33 Stradale. Sportkärran är en modernare tolkning av sextiotalsikonen och utseendet är förföriskt elegant. Italienskan kommer likt namnet antyder att tillverkas i 33 exemplar och dessa lyckligt lottade kunder får nöjet att välja mellan två motoralternativ. Antingen en bensinsexa med dubbelturbo på 620 hästkrafter eller vad sägs om en helt eldriven version på 750 hästar? Priset landar på tjugo miljoner kronor styck, och alla är redan slutsålda

Alpine A290

Tycker du att nya Alpine A290 ser välbekant ut? Släktskapet med Renault 5 (som också lanseras under 2024) är omöjligt att missa och det här blir helt enkelt en slags ”miniracer”. Vi hittar flera integrerade luftslussar i karossen och dom främre extraljusen ska påminna oss om varumärkets fornstora rallydagar. Kupén rymmer fyra personer och i maskinrummet hittar vi helelektriska drivlinor på 218 respektive 268 hästkrafter. Den senare blir exklusiv för Alpine A290 och batteripaketet på 52 kWh ska räcka till omkring 40 mils körning.

Dacia Duster

Dacia rullar från klarhet till klarhet och sätter konstant nya säljrekord. Det kommer inte att förändras under 2024 när den tredje generationens Dacia Duster har premiär. Kolla bara på formgivningen som kaxat till sig rejält och den robusta karossen har en markfrigång på 22 centimeter. Även insidan har fräschats upp och erbjuds med en tvättbar stolsklädsel, vilket alla barnfamiljer kommer älska. Instrumenteringen är heldigital och på mittkonsolen trånar en pekskärm på tio tum. Under huven jobbar inledningsvis en hybridmaskin på 140 hästar i kombination med fyrhjulsdrift.

Lamborghini Revuelto

Revuelto är en kändis i tjurfäktningsvärlden eftersom han lyckades rymma och löpa amok bland publiken åtta gånger under sin karriär i Spanien på 1880-talet. Tja, nu vet du också varför Lamborghini döpt sin senaste avkomma till Revuelto! Den frustande V12:an från Aventador lever kvar men har nu fått sällskap av tre elmotorer, vilket resulterar i totalt 1015 hästkrafter som ser till att sprinten noll till hundra fixas på 2,5 sekunder. Vill du ta tjuren vid hornen så kostar det i runda slängar 6,6 miljoner kronor.

Lotus Emeya

Lotus har siktet inställt på att bli ett renodlat elbilsmärke och presenterar nya modeller i en strid ström. Senaste nytillskottet har döpts till Emeya och är en fyradörrars ”Hyper GT” som begåvats med hela 905 hästkrafter och ett vridmoment på 985 Newtonmeter. Två elmotorer driver vardera hjulaxel och därmed får man fyrhjulsdrift på köpet. Med plattan i mattan fixas noll till hundra på 2,7 sekunder samtidigt som toppfarten landar på 256 km/h. Lotus ägs numera av Volvos huvudägare Geely och Emeya byggs inte i England – utan i kinesiska Wuhan.

MG Cyberster

MG står för Morris Garage och det 100-årsjubilerande företaget ägs numera av kinesiska SAIC Motors. Även tillverkningen har flyttat till den stora folkrepubliken i öst och man säljer bilar som aldrig förr. Den senaste nyheten heter Cyberster och är en helelektrisk roadster med något så ovanligt som saxdörrar. Designen är en riktig nackvridare och sittbrunnen är strikt reserverad för två. I maskinrummet på toppversionen arbetar dubbla elmotorer på 544 hästkrafter som fixar noll till hundra på 3,2 sekunder. Priset ryktas börja från 500 000 kronor.

Skoda Superb

I sommar lanserar Skoda en helt ny generation av sitt flaggskepp Superb. Förväntningarna är höga och modellen delar inte helt otippat såväl teknik som fabrik med Volkswagen Passat. Om vi tittar på den storsäljande kombin så har den växt fyra centimeter på längden samtidigt som bagageutrymmet ökat med 30 liter och sväljer numera 690. På den svenska marknaden lanseras inledningsvis två motorer – en fyrhjulsdriven diesel på 192 hästkrafter samt en laddhybrid på 204. Den senare har ett batteri på 25,7 kWh och har därmed en elektrisk räckvidd på tio mil. 

Toyota Land Cruiser

Det sägs att varenda avkrok på moder jord haft besök av en Toyota Land Cruiser och med tanke på att över elva miljoner exemplar sålts världen över de senaste sjuttio åren så är det säkert sant. Nu väntar nya spännande äventyr tillsammans med den åttonde generationen och den ändrar inte på det vinnande receptet. Designen är fortfarande fyrkantig, karossen stryktålig som få och dieselmotorn på 204 hästkrafter storknar inte när det blir sandstorm i Sahara. Fyrhjulsdriften är i det närmste ostoppbar samtidigt som interiören andas lyx och flärd.

Volkswagen Passat

Första generationens Volkswagen Passat ritades av ingen mindre än Giorgetto Giugiaro 1973 och nu lanseras den nionde årgången. En nyhet är att tysken erbjuds strikt som kombi och interiören har blivit rymligare än någonsin. Det nya längdrekordet lyder 492 centimeter och bagaget sväljer precis lika mycket som nya Skoda Suberb Combi. Insidan kantas av en infotainmentskärm på 12,9-tum och en glädjande nyhet är att de fysiska knapparna på ratten gör comeback. Grundpriset börjar från 437 900 kronor och då får man en ny mildhybrid på 150 hästkrafter.

Volvo EM90

Gnugga dig ordentligt i ögonen och spana in kylaremblemet ännu en gång. Tja, du såg faktiskt helt rätt! EM90 är Volvos första familjebuss och bygger inte helt otippat på koncernsyskonet Zeekr 009. Båda kommer att tillverkas sida vid sida i kinesiska Zhejiang och delar på det mesta – inklusive längden à 521 centimeter. Därmed snackar vi rejäla utrymmen för upp till sju resenärer och dessa kan grotta ner sig i såväl nedfällbara bioskärmar som en ljudanläggning med 21 högtalare. EM90 ska i första hand säljas i Kina och elmotorn levererar 272 hästkrafter. Prislappen börjar från 1,2 miljoner kronor.

 

Text: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB