Varje år i oktober pågår Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj med syftet att samla in pengar till forskning, sprida kunskap om cancer och hur man kan minska sin risk att drabbas, samt påverka beslutsfattare i viktiga frågor.

Genom årets rosa band går livets sköra tråd, blodet i våra ådror. Den gula fliken symboliserar hopp och att forskningen går framåt. Utsnittet speglar en liten del av bandets bärare och för in en extra dimension av färg och liv.
Över 1,3 miljarder till forskning
Sedan 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj tillsammans med alla som engagerat sig på olika sätt samlat in drygt 1,3 miljarder kronor och under samma period har ungefär 1,3 miljarder kronor delats ut till bröstcancerrelaterad forskning. Pengarna som samlas in under Rosa Bandet-kampanjen utgör en viktig del av de pengar som Cancerfonden delar ut varje år till svensk cancerforskning.
Cancerfondens rosa band och armband säljs på ICA, ApotekHjärtat, Lindex, Interflora, Nordic Wellness, ELLOS online och i Cancerfondens gåvoshop.

Bandet består av 100% polyester med struktur. Säkerhetsnålen är i nickelfri metall. Rosa bandet kostar 50 kronor, varav 5 kr är tillverkningskostnad och resten går till Cancerfonden.

Armbandet är tillverkat i RPET-material från återvunna PET-flaskor. Armbandet kostar 100 kronor, varav 6 kronor är tillverkningskostnad och resten går till Cancerfonden.
Årets designer är Britta Marakatt-Labba

Britta Marakatt-Labba är textilkonstnär och formgivare av Cancerfondens rosa band 2024 och berättar så här om sin design:
– Min första tanke var att livet är väldigt skört. Vi vet ju aldrig när vår livstråd brister. Jag ville göra en röd tråd, blodet som flyter inom oss. Ibland kan ju den här tråden brista, för tidigt. Men i och med att forskningen går framåt så ser det ljusare ut, det finns hopp.
Den gula färgen symboliserar sol och liv i samisk kultur. Då har vi den här gula näsan, som för oss fram i livet som en pekande pil. Och utsnittet på bandet, en cutout, för in en extra dimension av färg som speglar varje bärare.
– Vi människor blir glada och lyckliga av solsken, och när det är grått då blir vi nedstämda. Så det här utsnittet får spegla den som bär bandet, hur den känner sig just i dag.
– Kanske bär du grått och känner du dig dyster för att du inte vet hur det ska gå med livstråden. Och bandet är vävt i ett lite starkare material. Allt det här tillsammans symboliserar livet. Och livet ska vi vara rädda om.
Livet är skört. Vi behöver stötta cancerforskningen så att livet kan fortsätta för den som är drabbad. För vi kan ju faktiskt göra något, tillsammans. Köp rosa bandet och bär det med stolthet!
Britta Marakatt-Labba fick 2017 stort internationellt erkännande på konstutställningen Documenta i Tyskland med det 24 meter långa broderiet Historjá. 2019 fick hon Stig Dagerman-priset och hon har också belönats med den kungliga medaljen Illis Quorum. Dokumentärfilmen om hennes liv ”Historjá – stygn för Sápmi” vann två guldbaggar vid Guldbaggegalan 2023, en för bästa dokumentärfilm och en för bästa originalmusik.
Pink Ribbon, som Rosa Bandet heter på engelska, har sitt ursprung i USA. Först ut var Susan G. Komen Breast Cancer Foundation, som hösten 1991 delade ut rosa band till alla deltagare i sitt ”Race for the cure” i New York. Symbolen fick ett stort nationellt genomslag samma år med hjälp av bland andra Evelyn Lauder från kosmetikföretaget Estée Lauder, som började dela ut bandet i sina sminkdiskar.
Det rosa bandet är i dag en internationell symbol för kampen mot bröstcancer, som varje år under oktober – den internationella bröstcancermånaden – förenar och engagerar människor över hela världen.
Källa: Cancerfonden