Drömmen om flygande bilar har funnits i alla tider men att göra verklighet av fantasin har varit lättare sagt än gjort. Ett antal entreprenörer har kraschlandat och själva definitionen misstolkats efter vägen. Otaliga experimentella farkoster kan nämligen lyfta men avsaknaden av hjul gör att dom inte kan taxa en meter på land. En riktig flygande bil måste naturligtvis kunna brukas såväl på vägen som i luften och vi har spanat in 10 projekt som är redo att lyfta bilen mot nya höjder.


AeroMobil 4.0

139 år efter att Carl Benz uppfann bilen är det dags att skriva ett nytt kapitel i historieboken. I år får världens första flygande bil luft under sina vingar och företaget som svävar högt i det blå är slovakiska AeroMobil. Med en simpel knapptryckning fälls vingarna ut och på enbart tre minuter sker förvandlingen från bil till flygplan. Undrar du över priset? Tja, runt tjugo miljoner kronor och då ingår en nödfallskäm i standardutrustningen. Motorn bjuder på 300 hästkrafter och toppar 160 km/h på land och 260 km/h i luften.

Airbus PopUp

Airbus är världens största flygplanstillverkare och givetvis är fransmännen med i leken vad gäller flygande bilar. Deras framtidsvision har skapats tillsammans med formgivarna hos Italdesign och kallas PopUp. Fordonet består av en tvåsitsig färdkapsel som antingen kan kopplas till fyra drönarpropellrar på taket eller en markmodul bestående av fyra hjul. Allt beroende på om du ska köra eller flyga! Airbus PopUp är ett spännande koncept och om du undrar över konkurrenten Boeing så jobbar även dom med liknande projekt.

Aska A5

Lägg det här namnet pÃ¥ minnet! Aska A5 utvecklas just nu i Silicon Valley och första leveranserna sker 2026. Försäljningen har däremot redan dragit i gÃ¥ng och hittilldags har man fÃ¥tt in över 60 beställningar. Undrar du över priset? Tja, 11 miljoner kronor och dÃ¥ fÃ¥r man en tvättäkta flygande bil med plats för fyra som gÃ¥r att fickparkera i en vanlig parkeringsruta. När du ska flyga sÃ¥ sker allt med hjälp av en magisk knapp och vips fälls sÃ¥väl vingar som sex propellrar ut. Samtliga har egen batteriförsörjning och pÃ¥ vägen drivs ekipaget med hjälp av fyra elmotorer som är integrerade direkt i hjulen. 

GAC Gove

Europa invaderas just nu av kinesiska biltillverkare och ett av varumärkena heter GAC. Förra året tillverkade den statsägda koncernen 2,4 miljoner bilar och nu lyfter man blicken ytterligare. Gove är nämligen till övre hälften en drönare med sex rotorblad och till undre hälften en självkörande bil. Själva färdkapseln kan därmed separeras från drivhjulen så om du hamnar i rusningstrafik är det bara att lyfta vertikalt samtidigt som underdelen kör autonomt till din landningsplats. Prototyper testas redan och GAC räknar med serieproduktion år 2030.

Icon A5

Det här är en udda fÃ¥gel i sällskapet eftersom man tar flygmaskinen med sig pÃ¥ dragkroken.  Du kanske vill köpa vingar för pengarna pÃ¥ ett mer traditionellt sätt och dÃ¥ är Icon A5 svaret pÃ¥ dina böner. Skapelsen kan närmast beskrivas som ett läckert amfibieflygplan och kan därmed starta pÃ¥ sÃ¥väl vatten som land. Det fiffiga i sammanhanget är att det flygande vidundret är utrustat med fällbara vingar och fÃ¥r därmed plats pÃ¥ en trailer – man har alltsÃ¥ sin egen mobila hangar. Icon A5 har redan sÃ¥lts i 200 exemplar och priset börjar frÃ¥n 4,9 miljoner kronor. 

Klein AirCar

Det kan tyckas märkligt att två tillverkare från Slovakien ligger i framkant när det gäller flygande bilar – men Klein är en avknoppning från AeroMobil. Stefan Klein drog i gång konkurrenten 2016 och har precis fått grönt ljus av landets luftfartsmyndighet. Den tvåsitsiga bilen förvandlas till ett vingförsett flygplan på blott 135 sekunder och det hela är ett skådespel som får alla betraktare att tappa hakan. Den fullskaliga produktionen beräknas komma i gång inom ett år och priset hamnar på samma nivå som för AeroMobil 4.0.

PAL-V Liberty

Den flygande holländaren PAL-V har breddat sina vingar och 2025 sker de första kundleveranserna. Kupén är tvåsitsig och när det är dags att lyfta behöver gyrokoptern en startsträcka på 180 meter. I luften kan man toppa 180 km/h och njuta av utsikten på maximalt 3 300 meters höjd i upp till 4,3 timmar innan det är dags att fylla tanken med 100 liter bensin. Priset för en Pal-V Liberty landar på 7,2 miljoner kronor och hugade spekulanter kan besöka företagets tillika världens första showroom för flygande bilar i München.

Samson Sky Switchblade

Samson Sky Switchblade är en spännande flygande bil eller rättare sagt flygande motorcykel. Eftersom kärran har tre hjul rör det sig om en motorcykel på torra land medan det i luften är ett experimentklassat flygplan. Det här är nämligen en byggsats där man måste göra 51 procent av jobbet själv. Vingarna tillika stjärtfenan ligger integrerade i karossen och fälls ut eller in helt automatiskt. Allt är dessutom riktigt snyggt paketerat och grundpriset startar från 2,3 miljoner kronor. Därmed är Switchblade klart billigast i gänget!

Terrafugia TF-X

Terrafugia är en amerikansk tillverkare som rullat i bräschen för flygande bilar och gjorde sin första flygtur redan 2009. Trassel med ekonomin ledde dock till att bolaget köptes upp av kinesiska Geely 2017 och sedan dess har man fortsatt utvecklingen av fyrsitsiga TF-X. Med en knapptryckning fälls vingarna ut och i vingspetsarna jobbar eldrivna propellrar. Men väl uppe på marschhöjd fälls rotorbladen undan och en gasturbin på 300 hästkrafter tar över. Nu har utvecklingen flyttats till Kina och förra året fusionerades bolaget med Aerofugia.

XPENG X3

XPENG har tagit elbilsmarknaden med storm och nu växlar kineserna upp för att även fylla luftrummet med flygande bilar. Uppstickaren X3 har plats för två och är utrustad med fyra däck, åtta propellrar och drivs av inte mindre än tolv elmotorer. Själva rotorbladen är utfällbara och det praktiska formatet, med fällningsmekanismen integrerad i en takbox, gör det möjligt att stuva in kärran hemma i garaget. Företagets vision är tydlig och redan nästa år räknar XPENG med att tjäna en rejäl peng på flygande bilar.

FAKTA: KRÄVS KÖRKORT ELLER FLYGLICENS?
Ska ditt UAM-fordon (Urban Air Mobility) framföras pÃ¥ allmän väg krävs bil- eller mc-körkort beroende pÃ¥ klassning – däremot är inte flygreglerna lika enkla. PAL-V klarar sig undan med en gyrokopter-licens medan Aeromobil 4,0 samt Klein AirCar erfordrar PPL-licens (Private Pilot License). Aska A5 och XPENG X3 fungerar dock likt drönare och klassas som eVTOL (electric vertical take-off and landing). Även här krävs pilotlicens men regelverket är inte anpassat till mÃ¥lgruppen. Därför har den europeiska flygsäkerhetsbyrÃ¥n EASA tagit fram nya riktlinjer som väntar pÃ¥ EU-kommissionens godkännande.


 Text: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB Foto: CNP AB