Den svenska sommaren bjuder traditionellt på ömsom regn och ömsom sol. Därför blir vi sedan barnsben intutade att det inte finns något dåligt väder – bara dåliga kläder.
Just det här ordspråket har anammats av bilindustrin och alla nya cabbar fungerar precis lika ypperligt när solen ler mot oss som när regnet står som spön i backen.
Dagens taklösningar är inget annat än ingenjörskonst på hög nivå och vi har handplockat 10 solskenshistorier oavsett väder.
Trevlig resa! 

375 900:-

Mazda MX-5 ”Miata” 2,0

Mazda MX-5 kör rakt in i hjärtat på alla sportbilsentusiaster. Den läckra roadstern har sedan starten 1989 haft en framgångssaga som saknar motstycke och den lär knappast sluta här. Designmässigt så råder det ingen tvekan om att den senaste årgången är en tvättäkta Miata – inte minst då japanerna håller på traditionen med en klassisk tygsufflett som manövreras med handkraft. Den prisvärda japanen stoltserar med fina köregenskaper och under huven på tvålitersversionen jobbar en bensinfyra på 184 hästkrafter.

674 500:-

Audi A5 45 TFSI Cabriolet

Vad sägs om en körglad cabriolet med plats för fyra? Audi A5 Cabriolet bjuder på en tygsufflett som öppnas på femton sekunder och vips uppenbarar sig en snygg interiör med en pekskärm på 10,1 tum i centrum. I maskinrummet hos 45 TFSI quattro S line arbetar en bensinfyra på 265 hästkrafter som ser till att sprinten till hundra km/h fixas på sex sekunder. Bagaget är många gånger en svag punkt hos öppna bilar eftersom suffletten stjäl utrymme.
Audi har dock lyckats trolla fram 375 liter, vilket inte alls är särskilt pjåkigt för ett ”öppet köp”.

709 900:-

Ford Mustang GT Convertible

Ursäkta oss Camaro, Challenger, Charger och Corvette – men när det gäller ikonstatus så utskåpas ni alla av Ford Mustang. Modellen debuterade 1964 och blev snabbt en favorit tack vare sin snygga form, härliga motor och attraktiva prislapp. Samma säljargument håller än idag och med ett tryck på startknappen så reser sig nackhåren.
På tal om hårresande så är nya GT Convertible ingen jänkare för dig som är rädd om frisyren med tanke på att V8:an levererar 446 hästkrafter. Givetvis är tygsuffletten elektriskt men däremot är låsmekanismen manuell.

906 900:-

Mercedes CLE 450 AMG Cabriolet

Det råder spridda skurar om hur den perfekta cabben ska se ut och Mercedes hävdar att taklösa CLE har vad som krävs. Den nya tysken har plats för fyra och skulle vädergudarna ändra humör så tar det tjugo sekunder att fälla upp eller ner suffletten. CLE 450 AMG bjuder på 381 hästkrafter och den pigga bensinfyran samarbetar med ett mildhybridsystem som kan leverera ytterligare 23 hästar. Utrymmena är helt godkända och bagaget sväljer 385 liter med taket uppfällt. Cabbar du däremot ner så ryker 90 liter på kuppen.

1 237 200:-

BMW M4 Cabriolet

Den här cabben sätter färg på tillvaron med sin fräcka metalliclack Velvet Orchid. Kulören blir din för 55 800 kronor men är värd varje sekin om du vill ha en rullande nackvridare. Naturligtvis erbjuder BMW M4 Cabriolet det bästa av det mesta och hela interiören andas perfektionism. I maskinrummet arbetar en bensinsexa på 530 hästar vars kraft skickas vidare till alla fyra hjulen. Tygsuffletten gör sitt arbete på 18 sekunder, vilket känns som en evighet i jämförelse med accelerationen. Noll till hundra rullar nämligen på 3,7 sekunder.

1 257 300:-

Corvette Stingray Convertible 3LT

Corvette Stingray är ett riktigt muskelknippe som lirar i högsta divisionen på alla punkter förutom en – priset! Jänkarna kallar fenomenet för ”most bang for the buck” eller ”mest fart för stålarna” och som garant står en mittmonterad V8 på 490 hästkrafter. Designen är minst sagt kaxig och jänkaren kör rakt över alla fördomar som finns om amerikanska muskelbilar. Inte minst den tvåsitsiga kupén känns kvalitativ och spänningen går upp när toppen åker ner. Det rör sig om ett elfällbart kolfibertak som utför sitt arbete på sexton sekunder.

2 450 000:-

Porsche 911 Turbo Cabriolet

Det här är ett krutpaket som bjuder på gott om ruffs i kalufsen. Under bakluckan arbetar en boxersexa med dubbelturbo på 580 hästkrafter som fixar noll till hundra på kvicka 2,9 sekunder och toppar 320 km/h. Men tänk inte ens tanken på att ta din nyinköpta supercabriolet när det ska storhandlas. Det finns inget vidare bagageutrymme och det är av förståeliga skäl inte heller prioriterat. Men om du ändå undrar så sväljer den frontmonterade skuffen 128 liter och tygsufflettens elmotorer gör arbetet på tolv sekunder.

2 900 000:-

Maserati GranCabrio

Öppna köp är inte alltid enkla och oftast får man kompromissa för att få godbitarna. Nu är bilmärket med havsguden Neptunus beryktade treudd i fronten tillbaka och den här gången tar Maserati med oss på ett hårresande äventyr. GranCabrio är en läcker cabriolet för fyra som begåvats med en tygsufflett som tar 14 sekunder att fälla samtidigt som framstolarnas nackstöd kan blåsa varmluft under tidiga vårdagar. V6:an på 542 hästkrafter fixar sprinten till hundra på 3,6 sekunder samtidigt som toppfarten är 316 km/h.

3 100 000:-

McLaren Artura Spider

McLaren har hakat på cabtrenden och yrvädret på hjul heter Artura Spider, vilket är en ordlek mellan ”art” och ”future”. Den strömlinjeformade aluminiumkarossen är något alldeles extra och såväl förare som passagerare omgärdas av en monocoque i kolfiber, allt för att hålla vikten nere. Även taket är tillverkat i komposit och själva arbetsprocessen tar elva sekunder. I maskinrummet arbetar en bensinsexa med elstöttning, vilket resulterar i en totaleffekt på 700 hästkrafter. Med plattan i mattan fixas noll till hundra km/h på tre sekunder samtidigt som förbrukningen landar på 0,49 liter milen.

3 335 000:-

Aston Martin DB12 Volante

Aston Martin vädrar morgonluft och har precis släppt en kompromisslös cabriolet vid namn DB12 Volante. Själva tygsuffletten tar fjorton sekunder att fälla och vips uppenbarar sig en handsydd interiör helt i läder och med inslag av aluminium. På mittkonsolen trånar en pekskärm på 10,25 tum samtidigt som Bowers & Wilkins bjuder på en ordentlig ljudshow med 15 högtalare. Drivlinan består av en V8 med dubbelturbo på 680 hästkrafter som skjuter i väg nöjesmaskinen till hundra på 3,6 sekunder samtidigt som toppfarten är 325 km/h.

 

Text: Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB