Nu står vi i depån och det maffiga ljudet från vrålåken som blixtrar förbi ute på banan gör oss extra förväntansfulla. Det är som att vänta på tomten fast hans nio renar (inklusive Rudolf) har bytts ut mot dubbelt så många supersportbilar. Det känns som om vi är barn i en välsorterad godisbutik och dom välpolerade supersportbilarna skiner i kapp med Florida-solen.

Allt från italienska Lamborghini Huracan till japanska Nissan GT-R Nismo står till förfogande men jag väljer ändå en tysk nykomling. Senast jag körde på bana var med en 911 GT3 på Porsches egen testbana i Weissach men nu vill jag trycka högerfoten i botten på lillbrorsan 718 Cayman GT4 RS. Vad sägs om en mittmotorsexa på 500 hästar och bakhjulsdrift? 

Lika spännande är det att se hur grabben väljer ur drömgaraget. Vincent rattar till vardags en Dodge Charger som skrämts upp till 440 hästkrafter men samtidigt är hans garage affischerat från topp till tå med jätteposters på italienska fullblod. En rejäl kulturkrock och efter en hel del velande väljer han inte ett italienskt fullblod från Ferrari utan en svart katt från helvetet. Vi snackar om Charger Hellcat som bestyckats med en 6,2-liters V8 på 717 hästar. På med hjälmen! Första valet är gjort och vi är klara för racing…

The Motor Enclave sträcker sig 2500 meter och består av fjorton kurvor samt en lång målraka. Banan påminner en hel del om Ring Knutstorp och den svarta katten med Vincent bakom ratten försvinner i ett vrål mot fjärran. Porschen är inte lika snabb på rakorna, men det tar jag å andra sidan igen när hårnålskurvorna dyker upp. Det tar något varv innan jag blir varm i kläderna och vinklar in bilen rätt, glider igenom kurvorna för att slutligen accelerera maximalt i utgången. Tuppkammen växer när jag lyckas varva en knallgrön 911.


Ändå blir sonens varvtid bättre än min och det är något Vincent noga poängterar. Medan han skryter om sekunderna som skiljer oss åt kontrar jag med att hans Dodge Charger Hellcat var nästan dubbelt så stark som min GT4. Men ska sanningen fram så fegade jag ur och bromsade för tidigt i ett par kurvor. I 220 knyck dyker skyddsräcket upp ganska snabbt och arrangören ville få tillbaka bilarna i samma skick som vi fick dem.

Hur som helst hade vi en riktigt minnesvärd hjulafton. Att slipa på sin körteknik och testa gränser är något man alltid har stor nytta av ute i verkligheten. Nu återstår det bara att vara snäll i ytterligare 366 dagar (det är skottår 2024) så tomten, förlåt, Santa Clause dyker upp med en favorit i repris nästa jul. 

Carl-Ingemar Perstad, CNP: s USA-korrespondent / © CNP AB