Lars Erik Hedlund driver spel- och kvartersbutiken Direkten på Kvarngatan i Sunne. På fritiden är han kassör i vänsterpartist och ordförande i IFK Sunne fotboll sedan 25 år tillbaka.

Huset på Kvarngatan 3 i Sunne byggdes i början av 1900-talet. Här har funnits en skoaffär, Försäkringskassan och Konsum. Det var på den tiden när man handlade över disk i separata avdelningar för bröd, mejeri och så vidare, då med entré på hörnet som idag. 1962 byggdes det om till snabbköp. Sedan december 1989 driver Lars-Erik Hedlund spelbutiken Direkten, runt 1990 köpte han fastigheten och bor i en lägenhet ovanför butiken. Närmare till jobbet kommer man inte – både på gott och ont förstås, säger han.

Till en början var butiksytan mindre än den han har idag, i den del som löper runt hörnet mot Järnvägsgatan fanns Sunne Antik. När de slog igen sin verksamhet slog Lars-Erik upp väggen och fick den lokal han har idag. Här säljer han godis, dricka, tobak, spel, tidningar, vykort med mera. 

Han var en av de första i Värmland att sälja mörk choklad, när även dagligvaruhandeln tog in det i sitt sortiment fick Lars-Erik tänka till och valde ett mer unikt, lite lyxigare sortiment. 

Lars-Erik trivs på jobbet, så bra att han bor i en lägenhet ovanpå.

En dag i butiken kan se lite olika ut, oftast är han där redan halv sex på morgonen, står i kassan, ser över lager och gör inköp och beställningar, så kan det bli en avstickare ner till fotbollen på Kolsnäs och sedan tillbaka. Ibland slutar han strax efter lunch, ibland är han kvar till halv sju på kvällen, strax efter stängning.

Han är tacksam för turistnäringen, särskilt Västanå Teater som drar många besökare även till hans butik.

– Vi överlever inte utan turism. Jag har många gäster som återkommer år efter år för att hyra cykel och köpa tidningar.

Hundratals tidskrifter och Trading Card

Lars-Erik brinner extra för tidskrifter, när utbudet varit som bredast fanns här mellan ett tusen och tolv hundra titlar inom alla möjliga intressen.  Just nu ligger antalet titlar runt 800 och en del av dem är han den enda i Värmland som saluför. Dagstidningar säljer bra men inte kvällstidningar. 

-Expressen och Aftonbladet har tappat greppet”, tycker Lars-Erik, de har blivit mer av en skvallertidning. 

Samlarkort finns också, Pokemon och fotbollskort. Nytt sedan ett år tillbaka är Warhammer, i grunden ett figurspel som kom redan 1983 “Warhammer Fantasy Battle”, fyra år senare bytte det namn till  Warhammer 40k som är den som stått sig ända till idag. Är du intresserad av att måla små detaljer kan du köpa ett set med figurer, penslar och färg och sitta hemma och måla. De som är riktiga fans träffas och målar tillsammans eller rustar upp för miniatyrkrig.

Julhandeln stundar

Snart drar försäljningen av julkort och jultidningar igång en marknad som står stadigt. Lars-Erik säger att julkort har sålt bra de senaste året, för visst är det trevligare att gå ett riktigt vykort i brevlådan än ett enkelt sms. Årets jultidningar kommer in i butik redan om ett par veckor. Den försäljningen har ökat under senare år vilket han tror beror på att antalet jultidningsförsäljare minskat, ni vet barnen som kommer hem och knackar på för att sälja tidningar och annat smått och gott.          

Spelhörnan snart ett minne blott

Lars-Erik återkommer ofta till hur det sociala har förändrats. Han märker det särskilt kring spelandet på tips. Idag behöver du inte komma till en fysisk butik för att lämna in din tipskupong, du kan göra det hemma på mobilen eller datorn. Förr när folk kom till spelbutiken var det inte bara för att spela, det var också en social samvaro. Särskilt på lördagar var uppslutningen stor när många kom och träffade likasinnade, tog en kopp kaffe och pratade om allt mellan himmel och jord. Kanske finns inte spelhörnan längre om några år. 

-Vi blir mer och mer osociala och det är tyvärr mobilens fel, vi umgås där istället för att träffas över en fika och prata, säger han.

När kunderna förändras behöver även utbudet förändras, förlorar man på en sorts försäljning får man hitta en ny, Warhammer är en sån.

Till butiken kommer många stamkunder, åtta av tio kunder är stammisar, en viktig kundkrets som man lär känna och uppskatta. Många ungdomar som går förbi till bussen köper en läsk och godis och många äldre köper sin veckotidning. 

Försäljning av tobak och snus har även utvecklats över åren med nyheter som vitt snus och e-cigaretter. Det “vita snuset” är tobaksfria nikotinpåsar bestående av naturliga fibrer, nikotin, fyllnadsmedel och smaksättare och finns i många olika smaker. 
E-cigaretten har gjort revolution de senaste åren och är en produkt som säljer bra hos Direkten. Där tror Lars-Erik att det snart kommer ske en förändring då de till största delen är tillverkade med engångsbatterier, en icke miljövänlig produkt. Kanske blir det pant på dem eller att de förbjuds. Det finns även sorter med uppladdningsbara batterier där du köper till en ny smak allt eftersom, vilket är ett bättre alternativ tycker Lars-Erik. 

25-årsjubilerade 2022

Förra året fyllde Direkten-kedjan 25 år och detta firades med att 25 personer på utvalda butiker i Sverige fick plocka så många varor de hann på 25 sekunder. I Sunne blev den utvalda Ninni Obbarius som hann plocka på sig varor för flera tusen. En häftig grej tyckte Lars-Erik.

Den roligaste tipsvinsten Lars-Erik erinrar sig är för runt ett halvår sedan när en stamkund i den äldre åldersgruppen (några år över 90!) vann 91 000 kronor på Topptipset.

Det var väldigt, väldigt, väldigt roligt, säger Lars-Erik. Det är en av de högsta vinsterna som varit i Sverige, på just det spelet.

TOPPTIPSET där man tippar de 8 första matcherna på Stryktipset, har oftast en vinstsumma på runt några tusenlappar men denna äldre herre fick in många skrällar och vann alltså storkovan.

Hjärta för fotbollen

På IFK Sunne är Lars-Erik ordförande sedan 25 år tillbaka. 

-Vi har fått till en väldigt bra organisation just nu, med bra sportchef, kanslist och ett pensionärsgäng som är där varje tisdag och jobbar, berättar han.

Alla arbetskrafter är idella med många gamla spelare som är med och hjälper till, bland annat Roland Nilsson, Larsa Dahlgren, “Stabben”, Björn Åman och Leif Pettersson. 
IFK Sunne sköter om arenan själva men betalar en dyr hyra till kommunen, därför har man inte råd till vaktmästare.
Sedan ett år tillbaka är IFK Sunnes hemmaarena vid Kolsnäs motionscenter och har fått namnet Nya Kolsvik. Så länge kommunen inte börjat med byggnation på gamla planen får de använda den till träningar vilket är bra då antalet planer blev färre i och med flytten.

Just nu går det bra för klubben med ett A-lag i division fyra och ett U-lag i division sex. De flesta spelarna i U-laget är mellan 15-20 år och många av dem är så pass bra att de har blivit uppflyttade till A-laget under säsongen.

I klubben ordnar man träningar för alla åldrar. Från fem års ålder kan du börja i lekgrupper som övergår i poolspel och senare seriespel. Just nu finns nio åldersgrupper igång förutom A-lag och U-lag med uppskattningsvis runt 250 aktiva spelare totalt och det är ett stadigt intresse för fotboll.

– Men det är viktigt med duktiga ledare för att ungdomarna ska trivas och stanna kvar.

Lars-Erik är glad över att ha Ernst Nygren i föreningen som är duktig på att söka pengar. De har investerat över 1 miljon på arenan. 
När vi flyttade till nya Kolsvik var det inte en färdig arena utan vi har under jobbat med att få upp stängsel så det blir ett inhägnat område och vi håller fortfarande på.

IFK SUNNE grundades 1908 vilket gör klubben till en av Värmlands äldsta. Storhetstiden var under 60-talet med Djurgården och Hammarby som gästande lag, publikrekordet på Kolsvik var 3 900 personer då laget låg i division 1.

Sommarland cup

IFK Sunne ordnar varje sommar Sommarland cup som nu är inne på sitt tolfte år. När pandemin slog till och man fick ställa in var hela 80 lag anmälda. Därefter blev det färre anmälningar då ingen visste från år till år om det gick att anordna en cup, men antalet deltagande lag har ökat och till årets cup var strax över 60 lag med. Cupen är ett positivt inslag för hela kommunen, skolor fylls med gästande ungdomar och ledare, hotellet fylls med familj och supportrar. En professor på Karlstad universitet räknade på omsättningen som gjordes vid cupen för tio år sedan och konstaterade att man omsatte runt 3,5 miljoner under helgen på mat, bensin, boende och shopping. Några pizzerior har efter årets cup berättat att de till slut var tvungna att tacka nej till ordrar på familjepizza då väntetiden var uppe i en timme.

Ja brist på sysselsättning finns inte för Lars-Erik som gärna skulle vilja ha mer tid till både fotboll och politik. Han är även involverad i Mitt Sunne och i arbetsgruppen för Sunnemârten. Han hoppas få vara frisk och hålla både butik och intressen igång så länge han bara kan. 

Fem snabba med Lars-Erik

  • Fritidssyssla: Fotboll!
  • Läser just nu: Dold i skuggorna av Peter Robinson
  • Läser helst: Deckare
  • Favoriträtt: Fisk av alla slag
  • Önskar sig just nu: Att jag får vara frisk

OM DIREKTEN

1997 gick ett antal handlare samman och skapade det som skulle komma att bli dagens Direkten. Idén var en organisation för fria handlare som agerar tillsammans i en kedja. Kedjans främsta uppgift är att stärka sina medlemsbutiker och därför är medlemsbutikerna också delägare i kedjan.

Våra butikers starka lokalförankring gör att vi erbjuder ett brett utbud av service och tjänster, från spel och tobak till betaltjänster och teaterbiljetter. Man kan säga att varje butik är expert på sitt kvarter och anpassar sitt utbud efter människorna som lever där. Vi jobbar tillsammans på en rikstäckande nivå – och var och en i sitt lokala närområde. Idag är vi 174 stycken Direkten-butiker över hela Sverige och ytterligare 141 butiker är associerade till kedjan.

källa: Direkten.se

Foto: Linda Isaksson
Text: Kristina Asp