(B a r c e l o n a – S p a n i e n)

Det sägs att Barcelona är staden som aldrig sover – ändå väcker vår Volvo EX30 liv i den spanska metropolen. Formgivningen lockar till sig många nyfikna blickar och med solen skinandes från en klarblå himmel kan inte förutsättningarna bli bättre. Häng med på den första provkörningen av elbilen som fått förbeställningarna att slå i taket och som slår rekord i användning av återvunna material.

Volvo EX30

Det är ett glatt Volvogäng som möter upp oss svenska motorjournalister på flygplatsen i Barcelona. Det har precis offentliggjorts att nya EX30 säljer långt över förväntan och därför kompletteras tillverkningen i kinesiska Zhangjiakou med fabriken i belgiska Gent. Men låt oss gå från ord till handling och hämta upp vår efterlängtade testbil.

Minimalistisk inredning

Volvo har verkligen lyckats få till en egen identitet rent designmässigt trots det faktum att EX30 delar plattform med kusinerna Smart #1 och Zeekr X. Ett ärevarv runt bilen visar enkla, rena linjer samtidigt som ljusarrangemanget knyter an till storebror EX90. Framlyktorna är som traditionen numera bjuder utformade efter Tors hammare medan bakljusen tar ytterligare kliv in i framtiden. Men det är inne i kupén som de stora nyheterna uppenbarar sig. Här finns inget konstgjort veganläder men väl fyra tygteman som tillverkas av en ullmix som innehåller 70 procent återvunnen polyester. Hela kupén är minimalistiskt befriad från knappar och majoriteten av funktionerna sköts via en centralt placerad pekskärm på 12,3 tum. Här visas även hastigheten så därmed är förarklustret vid ratten ett minne blott.

Maximalistisk motor

Volvo EX30 mäter blott 423 centimeter på längden och utvecklingsfolket har utnyttjat varje millimeter. Svängrummet i framsätena känns väl tilltaget medan baksätet är en relativt trång historia för vuxna. Äntligen har det blivit dags att trycka plattan i tygmattan som är tillverkad av återvunna fisknät. I maskinrummet på testbilen arbetar dubbla elmotorer på totalt 428 hästkrafter tillsammans med ett batteri på 69 kWh. Det här är ett fyrhjulsdrivet rivjärn à 559 000 kronor som klarar noll till hundra på kaxiga 3,6 sekunder. Vill du komma lindrigare undan är det bakhjulsdrift och 272 hästkrafter i kombination med ett batteri på 51 kWh som gäller. Plötsligt är vi nere på 429 000 kronor och för ytterligare 60 000 får man en räckvidd på hela 48 mil tack vare det större batteriet. Volvo EX30 kommer att bli succé och den dagen elbilen rullat sin sista mil kan hela 95 procent återvinnas.

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB