Snart är bilåret 2023 till ända och det har återigen blivit dags att titta på grevinnan och betjänten.
Men innan dess ska även vår motorjournalist Johannes Gardelöf göra samma procedur som förra året
och utse sina personliga toppar och floppar. Men det är mycket riktigt samma procedur som under alla år,
för att citera Miss Sophie i tv-sketchen. Vi på bilnyhetsbyrån CNP har hållit den här nyårstraditionen vid liv i 27 år utan att snubbla på vare sig någon lejonfäll eller sanningen.
GOTT NYTT ÅR!


ÅRETS BARRUNDA

Att lova runt och hålla tunt är inget man kan beskylla Jeremy Clarkson för. Den kontroversielle motorjournalisten har en gård strax intill Alpines F1-anläggning i brittiska Enstone där tusen anställda jobbar. Halvvägs under Monacos Grand Prix twittrade han: ”om ni tar en pallplats idag bjuder jag hela teamet på öl”. Sagt och gjort, Esteban Ocon kammade hem bronsplatsen och för Clarkson blev det en dyr affär. Han fick packa höskrindan full med tusen flasköl för att sedan hoppa upp i traktorn och köra från sin gård Cotswolds till Enstone där alla anställda bjöds på bärs.  

 


ÅRETS BOTTENNAPP

Många bilspioner fiskar efter hemliga modeller men nya Lancia Ypsilon blev ett riktigt bottennapp. Långt innan världspremiären dök nämligen en prototyp upp i franska Montbéliard – sänkt i stadens kanal! Hur den hamnat där är dessutom en historia i sig. Bilen hade stulits från Stellantis Sochaux-fabrik och allteftersom förstod bovarna att det inte var så smart att färdas i ett fordon som är lika sällsynt som en snöskoter i Sahara. I ren panik dumpade man bytet i kanalen och därmed läckte nya Lancia Ypsilon – i ordets rätta bemärkelse!  

 


ÅRETS BÖTESREKORD

Ålands rikaste man heter Anders Wiklöf och 77-åringen har byggt upp en förmögenhet genom att sälja taxfreevaror till rederierna på Östersjön. Men han är även känd för sina extrema trafikböter och det beror i sin tur på att Finland tillämpar progressiva böter – ju mer man tjänar desto dyrare blir det. Under 2023 råkade Anders köra mot rött och böterna landade på 660 000 kronor. I juni klockades han dessutom i 82 km/h på en 50-väg, vilket kostade ålänningen 1,2 miljoner. Anders själv tar det hela med ro och hoppas pengarna kommer till användning inom vården.

 


ÅRETS FLOPP

Kineserna är på god väg att knäcka den europeiska bilindustrin och det är klart som sjutton när konkurrensen inte sker på lika villkor. För det första är tillverkningskostnaden betydligt lägre i Kina och för det andra måste tullavgifterna regleras. EU välkomnar just nu kineserna med öppna armar och tar blott 10 procent i tullavgift på importerade bilar. Men när den europeiska bilindustrin exporterar till Kina är det i stället upp till 25 procent i tullavgift. Det här måste fixas innan det är helt kört för våra etablerade varumärken…

 


ÅRETS KONFLIKT

IF Metall kom i luven på Teslas dotterbolag TM Sweden AB som inte har något kollektivavtal. Nu är 13 fackförbund inblandade i strejken och insatserna är höga från båda håll. Facket är livrädda för en smittoeffekt till andra företag om Tesla slipper undan och om Tesla å sin sida skriver under lär andra länders fackförbund följa efter – inte minst i USA. Därför kan Elon Musk välja att offra den svenska verksamheten som står för drygt två procent av den globala försäljningen.

 


ÅRETS LÄCKA

Experter på cybersäkerhet varnade under året för att prata hemligheter i kinesiska bilar med smart teknologi. Att moderna bilar suger åt sig information vet alla – men detta kan lätt missbrukas av främmande makt. Rent krasst kan man avlyssna kupén vars sensorer, mikrofoner och kameror kommunicerar med centrala dataservrar. Experterna pekade med hela handen åt den kinesiska staten. Hur stor risken är ute i den bistra verkligheten vet ingen, men blotta tanken förskräcker…

 


ÅRETS MISSTAG

2023 var året då världens hemsidor svämmades över med artificiell intelligens i form av chattrobotar. Vissa företag gör allt för att den mänskliga kundtjänsten ska slippa ett eller två samtal men hur bra fungerar tekniken i praktiken? Fråga gärna amerikanska Chevrolet som under året lät en chattrobot svara på kundernas bilfrågor på sin hemsida. Men döm om deras förvåning när roboten började tipsa om bättre och billigare alternativ från Ford, Tesla och Toyota. En kund lyckades till och med charma chattroboten så pass att hen sålde en sprillans ny Cheva Tahoe för en dollar!

 


ÅRETS PR-KUPP

Dacia slängde en rejäl känga till BMW efter att bayrarna beslutade att debitera sina kunder för, hör och häpna, sätesvärme. Den nya prenumerationstjänsten erbjuds på utvalda marknader och kostar i runda slängar 200 spänn i månaden. Dacia har däremot finessen som standard och för att hjälpa frusna BMW-själar i England skänkte lågprismärket bort ”värmeflaskor” till drabbade ägare.  Om du tänker på en gammaldags värmekudde som man fyller med vatten har du helt rätt.

 


ÅRETS SOPPA

Nej, det här är inget skämt utan fullaste allvar. I den amerikanska delstaten Oregon har det under sjuttiotvå år varit förbjudit att tanka bilen själv och det hänger ihop med den gamla devisen att vanligt folk inte ska handskas med brandfarliga vätskor. Men det har också skapat många arbetstillfällen så diskussionen har varit minst sagt livlig. Nu har dock guvernören signerat en ny lag som tillåter bilägare att tanka själva – häften av delstatens pumpar måste dock även fortsättningsvis vara bemannade.

 


ÅRETS STUDIE

Verein Deutscher Ingenieure är en välrenommerad organisation för tyska ingenjörer och dom gav oss äntligen svar på en känslig fråga. Hur lång tid tar det för en genomsnittlig elbil att bli klimatsmartare än en traditionell fossilare? Det är ingen större hemlighet att elbilar skapar högre utsläpp vid tillverkningen och om batterierna laddas med vanlig tysk elmix går brytpunkten vid 9000 mil. Använder man däremot förnybar el räcker det att köra 6500 mil och med raka motsatsen (icke förnybar el) krävs 16 000 mil. Blev du förvånad?

 


ÅRETS STÖRMOMENT

Tycker du det piper och tjuter för mycket i dagens bilar? Tja, du är inte ensam och än värre blir det i modellerna som typgodkänts från och med 2023. Nästa år kräver nämligen EU att alla nya bilar som säljs måste vara försedda med ett varningssystem som avger ett i längden rätt irriterande pipljud varje gång gällande hastighetsgräns överskrids. Något som i sin tur bevakas med hjälp av kameror och kartdata. Med nedförsbacke och hemlängtan kan det bli ett evigt pipande…

 


ÅRETS TOPP

Visst finns det många frågetecken kring affären men vi måste ge Jihad Mohammad en rak och ärlig chans. Han driver kanadensisk-libanesiska EV Electra och köpte det spännande elbilsprojektet Emily GT av krisdrabbade Nevs. Produktionen ska startas upp i Trollhättan redan till sommaren och Jihad Mohammad säger sig ha säkrat fem miljarder kronor till nödvändiga investeringar. Trots att ambitionsnivån låter för bra att vara sann håller vi tummarna!

 


ÅRETS VIKTPROBLEM

Att våra bilar blivit tyngre är ingen nyhet – men elektrifieringen har eldat på viktuppgången rejält. Batterierna är rent ut sagt blytunga och det kommer leda till problem i samhället. Många av dagens parkeringsgarage har dimensionerats för betydligt lägre vikter så när elbilsförsäljningen ökar riskerar även våra gamla parkeringsgarage att kollapsa. Experter höjer nu ett varningens finger och menar att frågan måste upp på agendan innan olyckor sker.

 


ÅRETS ÖVERRASKNING

Att de svenska 2G och 3G-näten ska släckas ner har varit beslutat sedan länge. Men vet du egentligen hur stora konsekvenser det kommer få för hundratusentals bilar vars hårdvara enbart stödjer den gamla uppkopplingen? Det rör sig om allt ifrån appstyrda motorvärmare till infotainmentutrustning som kommer sluta fungera eftersom det inbyggda modemet inte stödjer 4G eller 5G. Nedsläckningen sker i slutet på nästa år och det finns otroligt nog bilmodeller som tillverkats så sent som 2021 som kommer att påverkas.

Text: Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto och grafik: CNP AB