
Det är tretton tunnelbanestationer mellan konstmuseet Louvren och mässhallarna i Port de Versailles. Paris bjuder på några av världens mest berömda sevärdheter men vi är här för att besöka huvudstadens bilsalong och det finns faktiskt en röd tråd till geniet bakom Louvrens mest kända målning. Leonardo da Vinci skissade redan 1478 på ett självdrivet fordon och årets show tar oss tillbaka till fornstora dagar, vilket gör att Mona Lisas berömda leende smittar av sig på besökarna.
Alfa Romeo Junior Ibirda

Låt oss presentera nya Alfa Romeo Milano, ursäkta, Junior. Bilen fick en minst sagt rörig start i livet då den italienska regeringen protesterade högljutt mot namnvalet. Nu undrar du säkert varför? Jo, den nätta citysuven byggs inte alls i italienska Milano utan i polska Tychy, vilket inte föll i god jord. Först ut blir Junior Ibirda med en trecylindrig hybridmotor på 136 hästkrafter och den kan bli din för 349 900 kronor. Om du hostar upp ytterligare 120 000 så blir italienskan en ”Elettrica Veloce” och levererar 280 hästkrafter i kombination med ett batteri på 54 kWh.
Alpine A290

Tycker du att pinfärska Alpine A290 ser välbekant ut? Släktskapet med Renault 5 är omöjligt att missa och det här blir helt enkelt en slags miniracer. Vi hittar flera integrerade luftslussar i karossen och dom främre extraljusen ska påminna oss om varumärkets fornstora rallydagar. Kupén rymmer fyra personer och i maskinrummet hittar vi helelektriska drivlinor på 180 respektive 220 hästkrafter samt ett batteri på 52 kilowattimmar. Det franska priset börjar från 34 700 euro, vilket innebär strax under 400 000 kronor.
Audi Q6 Sportback e-tronsvågen

Audi hade premiär för en helelektrisk suv med sluttande taklinje och på känt manér heter den Q6 Sportback e-tron. Det rör sig med andra ord om en slankare Q6 med extra sportigt utseende men det hela sker på bekostnad av bagageutrymmet som krymper från 526 till 511 liter. Grundpriset börjar från 775 500 kronor och då ingår en elektrisk drivlina som levererar 252 hästkrafter till bakhjulen samt ett batteri på 83 kilowattimmar som kan laddas med hjälp av 800-voltsteknik. Interiören är en elegant tillika digital historia och tyskarna visar ännu en gång vart elskåpet ska stå.
Cadillac Optiq

Cadillac har gjort comeback på den europeiska marknaden och i jänkarnas monter föll allt ljus på Optiq. Den nya modellen är 483 centimeter lång och i händelsernas centrum hittar vi en 33 tums diagonal led-skärm som ska återge en miljard färger. Nej, vi kontrollräknade inte! I maskinrummet arbetar dubbla elmotorer på totalt 300 hästkrafter och tack vare batteriet på 85 kWh så ska man ta sig 48 mil på en laddning. Är då nya Optiq en tvättäkta amerikanare? Icke sa Nicke – modellen byggs nämligen i Mexiko.
Citroën C5 Aircross

Citroën kallar sitt knallgröna dragplåster i Paris för ”koncept” men sanningen är att den nya mellanklassuven C5 Aircross lanseras nästa år och designen ska i stort sett bibehållas. Fransmännen kommer dessutom erbjuda ett brett motorutbud och lovar att lansera såväl bensinare, hybrider som renodlade elversioner. Längden är 465 centimeter och själva interiören kan vi inte säga mycket om eftersom dörrarna var låsta och rutorna mörktonade. ”Vi vill hålla er lite på halster men lita på att inredningen kommer att bli spektakulär” sa Citroëns vd Thierry Koskas vid världspremiären.
Dacia Bigster

Dacia har återigen gnuggat sina geniknölar och premiärvisade en ny storsäljare i ordets rätta bemärkelse. Bigster är nämligen ingen liten pjäs utan mäter 460 centimeter på längden och därmed ryms fem resenärer samtidigt som bagaget sväljer hela 667 liter. Tekniskt erbjuds en trecylindrig mildhybrid med dubbla effektuttag på 130 respektive 140 hästkrafter samt en fyrcylindrig fullhybrid på 155 hästar. Märkligt nog går det att få den svagaste maskinen med såväl fram- som fyrhjulsdrift medan de starkare enbart säljs med framhjulsdrift. Priset utlovas på sedervanligt Dacia-vis vara prutat och klart vid lanseringen nästa år.
Kia EV3

Kias senaste tillskott i familjen heter EV3 och formgivningen kommer inte helt otippat från storebror EV9. Längden har dock krympts ner till 431 centimeter men det hindrar inte insidan från att innehålla såväl en gigantisk panoramaskärm på 30 tum som en ljudanläggning från Harman Kardon. I maskinrummet arbetar en elmotor på 204 hästkrafter och för att tillgodose allas behov finns batteripaket på 58,3 respektive 81,4 kilowattimmar.
Det svenska priset är redan spikat och inroparen kan bli din från 419 900 kronor.
Renault 4 E-Tech

Kommer du ihåg klassiska Renault 4? Fransosen fick ett strålande mottagande på bilsalongen i Paris 1961 och såldes under parollen: ”4 dörrar, 4 hjul, 4 sittplatser och 4 hästkrafter”. När tillverkningen lades ned 1994 så hade 8,5 miljoner exemplar hunnit lämna fabriksportarna. Nu gör ikonen storstilad comeback och nya ”Laban” lanseras med två elektriska drivlinor på 122 respektive 150 hästkrafter, varav värstingen i duon har en räckvidd på 40 mil tack vare batteriet på 52 kWh. Därmed väcker fransmännen liv i glansdagarna från förr!
Skoda Elroq

Låt oss presentera Skoda Elroq som är lillebror till Enyaq. Det rör sig om en elektrisk suv som är först ut med tjeckernas nya formspråk och säljs dessutom till ett hyggligt grundpris. Instegsmodellen går loss på 424 900 kronor och då ingår 170 hästkrafter samt ett batteri på 55 kilowattimmar som ska klara 38 mils räckvidd. Lägger du till ytterligare 110 000 kronor så utökas stallet till 286 hästar och batteriet växer till 82 kWh. Till den senare ingår dessutom såväl värmepump som förvärmning av batteriet, vilket är guld värt på vintern.
Volkswagen Tayron

Volkswagen har en nästan omättlig aptit på suvar och nu är det dags att presentera den nioende i ordningen. Nya Tayron mäter 477 centimeter på längden och erbjuds med upp till sju sittplatser, vilket är en glädjande nyhet för alla stora familjer. Motormenyn är diger och här finns något för alla smaker. Hugade spekulanter kan välja mellan sex olika maskiner och här hittas såväl bensinare, dieslar som hybrider i effektspannet 150 till 272 hästkrafter. Grundpriset börjar från 417 900 kronor och då ingår inte minst ett infotainmentsystem med en pekskärm på 12,9 tum.
Text: Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB