Bilvärlden är full av myter, skrönor och vandringssägner. Å andra sidan finns det även sanningar som du garanterat dömt ut som falska. Har hästkrafter något med pållen att göra och finns det en kryptisk symbol strax intill bränslemätaren? Är bilen säkraste platsen när åskan går och havererar verkligen motorn om man häller socker i tanken? Frågorna är många när vi återigen avslöjar vad som är sant eller falskt om bilen.
Mycket nöje!
Påstående 1:
”Det finns en bildel som är oförändrad alltsedan 1891”
S A N T
Jajamän, det finns faktiskt en komponent som sett likadan ut sedan 1891.
Schraderventilen är uppkallad efter upphovsmannen August Schrader och patenterades i USA två år efter sin debut.
Däckventilen satte en helt ny standard i bilvärlden och sitter fortfarande monterad på i stort sett alla bildäck världen över. Den fiffiga lilla prylen innehåller en fjäderbelastad backventil som alltså styr luftflödet genom pneumatik.
Lika enkelt som genialt!
Påstående 2:
”En hästkraft motsvarar farten av en galopperande häst”
FALSKT
Hästkrafter är en uråldrig definition som skapades av James Watt år 1783. Skotten behövde på ett lättbegripligt sätt förklara hur många hästar hans nya ångmaskin kunde ersätta. Vips dök definitionen hästkrafter upp och en hästkraft är kraften som behövs för en normalstor pålle att kontinuerligt dra 75 kilo en meter upp i luften på en sekund.
Måttenheten kallas kilopondmeter, vilket innebär att en hästkraft är 75 kpm per sekund. Därmed slår vi hål på den gamla myten om att en hästkraft motsvarar farten av en galopperande häst.
Påstående 3:
”Bränslemätaren avslöjar åt vilket håll tanklocket sitter”
SANT
Hur var det nu igen, vilken sida sitter egentligen tanklocket på? Det är lätt att glömma när man står i valet och kvalet vid pumpen men det räcker faktiskt att spana in instrumentpanelen. Strax intill bränslemätaren finns nämligen en liten pil som avslöjar riktningen.
En annan tumregel är att europeiska bilar har tanklocket på högersidan av den enkla anledningen att det är säkrast om du får soppatorrt och blir ståendes vid vägkanten. Många asiatiska länder har däremot vänstertrafik och har av samma anledning tanklocket på vänstersidan.
Påstående 4:
”Bilen är säkraste platsen vid åska”
FALSKT
Hur ofta har man inte hört att bilen är den säkraste platsen när åskan går? Men sanningen är att det är betydligt säkrare att stanna inomhus eftersom dagens bilar är dåliga åskledare med tunn plåt och mycket plast. Dessutom kan blixtens tryckvåg krossa rutorna och få bilens elektronik att löpa amok.
Om man är utomhus är det dock säkrare att vara i bilen än utanför, men rör för guds skull inga metalldelar som leder ström…
Påstående 5:
”Det finns elbilar på månen”
SANT
Det var 1971 som Apollo 15 lyckades få med sig världens första bil till månen. Lunar Rover var ett specialbygge från Boeing som närmast liknade en spejsad golfbil. Skapelsen tog arton månader att utveckla och prislappen landade på 300 miljoner kronor.
Eftersom månens tyngdkraft är en sjättedel av jordens så vägde skapelsen bara 34 kilo i rymden och de fyra elmotorerna genererade en topphastighet på 13 km/h. Apollo 16 och Apollo 17 hade också med varsin Lunar Rover så totalt finns tre elbilar kvar på månen.
Påstående 6:
”Socker i bränsletanken resulterar i motorhaveri”
FALSKT
I filmens värld kan man se hur banditer lyckas smita ifrån polisen genom att hälla socker i tanken och vips ger motorn upp – men är det verkligen sant?
Nej, det hela är en skröna eftersom socker inte löser sig i vare sig bensin eller diesel.
Möjligtvis kan bränsleslangar samt filtren täppas igen men mycket mer kommer inte att hända. Nu rekommenderar vi ändå ingen att gå ut i garaget och hälla socker i tanken för det riskerar bli en hel del städarbete med att få bort eländet.
Påstående 7:
”Nordkorea är skyldiga miljarder för Volvobilar”
SANT
1974 skeppade Volvo tusen fabriksnya 144 med destination Nordkorea och bakom storordern stod ingen mindre än Kim Jong-il. Diktatorn struntade dock i att betala för kalaset och idag är skuldberget uppe i över tre miljarder kronor. Eftersom affären säkrades med hjälp av Exportkreditnämnden är det staten som fått bita i det sura äpplet och myndigheten skickar fortfarande ut två påminnelser om året – men det biter inte heller på efterträdaren Kim Jong-un.
Inte en krona är betald trots att många av bilarna fortfarande rullar i Pyongyang!
Påstående 8:
”Henry Ford var mannen som uppfann bilen”
FALSKT
Henry Ford må ha satt världen på hjul men han uppfann inte bilen. Däremot var det mannen som låg bakom löpandebandprincipen år 1913 och därmed kunde en ny T-Ford tillverkas på blott en timme och 33 minuter.
När produktionen upphörde 1927 så hade över 15 miljoner exemplar tillverkats varav 50 000 skeppats till Sverige. Undrar du vem som uppfann bilen?
Det handlar lite om hur man ser på saken men generellt är det Carl Benz motoriserade trehjuling, vars patent beviljades 1886, som får den stora äran.
Påstående 9:
”Nya bilar måste ha en svart låda som inom flyget”
SANT
Det här kommer förmodligen som en överraskning för många men faktum är att alla nya bilmodeller måste vara försedda med ”svarta lådor”.
Lagkravet infördes av EU den sjätte juli 2022 och funktionen är precis densamma som inom flyget – förutom att utrustningen inte spelar in samtalen i kupén. Under trettio sekunder innan och tio sekunder efter en krock sparas information om hastighet, acceleration, fotpedalernas placering, användningen av blinkers, lysen, säkerhetsbälten och mobiltelefon.
Påstående 10:
”Bränsletanken kan explodera som i actionfilmer”
FALSKT
I amerikanska actionfilmer sprängs bilar till höger och vänster. Det räcker med ett välriktat skott mot bränsletanken så förvandlas bilen till ett brinnande inferno som exploderar. Men det är just film och där används pyroteknik.
För i verkligheten är det näst intill omöjligt att få en bil att explodera genom att skjuta mot en bränsletank som är fylld med bensin eller diesel.
För att verkligen få reda på sanningen har vi snackat med vapentillverkaren Kalashnikov som testat filmmyten med hjälp av olika typer av vapen och ammunition – men misslyckats.