Ylva Stiernelöfs livsverk Shangri La är en butik som är något över det vanliga. Här hänger underbara underkläder, sensuella nattlinnen och sköna myskläder. Genom uppmärksamhet i nationell media har Ylva satt Sunne på kartan.

En gråmulen höstdag passar Sunnenytt på att ljusa upp tillvaron med en intervju med en av Sunnes personligheter, Ylva Stiernelöf. Vi träffas i hennes butik, Shangri La, som ligger västerut på Kvarngatan.

Ylva har byggt upp en stor kundkrets sedan starten 1988 och cirka 80 procent av dessa är inte Sunnebor. 

Jag har många lojala sunnekunder. Men visst önskar man att fler ska få upp ögonen för vårt breda sortiment.

Ett brett utbud är precis vad Ylva och hennes personal stolt kan visa upp. BH-kupor från A till O och ett omfång som varierar från 65  till 120 cm. 

Vi ser ju att vissa modeller inte passar till en viss storlek, då ser vi till att begränsa den modellen, det är ju mycket att ta hänsyn till när man ska göra inköp. Vi erbjuder kläder som har god hållbarhet, funktionellt och samtidigt har det lilla extra.

BH
Kläder

För att kunna driva en butik idag gäller det att man erhåller en mycket god service, då har man möjlighet att konkurrera med internethandeln. 

Varje kund som lämnar butiken ska vara nöjd. Vi hjälper kunden tills den är nöjd och det får ta sin tid. 30-45 minuter är ingen ovanlighet. Det handlar inte bara om att prova ut rätt modell. Skötsel och hur du sätter på en BH är lika viktigt. För oss gäller det att få kunderna att förstå att dyrt inte alltid kostar mer.

Att driva affär har alltid varit en dröm för Ylva. Redan som sjuåring lekte hon affär hemma hos farmor på Leran. Hon började som grossist inom leksaker, men kände att  hon ville vara i det första ledet, nära kunden. På den vägen var det, och tankarna landade på att det saknades en underklädesbutik.

Skulle man köpa  underkläder fick man åka till Karlstad och prova max tre stycken åt gången. Ut ur provhytten för att leta reda på tre nya modeller, orken tryter och man åker hem. Jag ville  satsa på service, det skulle inte vara jobbigt att köpa underkläder och satsade på att köpa in flera färger och annorlunda modeller. Jag tror det var rätt i tiden, såsom modet hade utvecklat sig. Förr var det bara ett måste att ha något under, nu fick man upp ögonen för att man kunde köpa vackra underkläder. 

Badkläder

Marknadsföring som har väckt uppmärksamhet

Vem minns inte Shangri Las luciatåg i underkläder? Ett event som uppmärksammades i både Expressen och Aftonbladet.

  • Det gick ju ut på att man skulle rösta på de läckraste underkläderna. Vi hade sex till sjuhundra besökare under en timme. Vid vårt 25 årsjubileum hade vi 25 lucior i fönstret. Var sak har sin tid, skrattar Ylva och fortsätter:
  •  Ja, sen är det ju annonseringen där vi uppmanar att man ska undvika den internationella kvinnorörelsen, vilket inte alls är antiFeministisk, utan reklam för  Avet trosan som sitter där den ska

Utöver de stora kvällstidningsdrakarna, blev butiken uppmärksammad av Amelia Adamo som var förundrad över att det fanns en sådan unik och härlig butik i Sunne.  Resultatet blev ett femsidigt reportage i M-Magasin. Obetalbar marknadsföring som gav ringar på vattnet. 

En annan stor källa till nya kunder var när Hotell Selma Lagerlöf fanns och konferensgästerna promenerade till centrum. Idag är det framförallt Västanå teater som är en fantastisk magnet. 

Att de finns här i kommunen och att de spelar hela sommaren, gör att det “spiller” över på alla som driver butik i centrum, säger Ylva som tycker att allt som händer utöver det vanliga i Sunne, även är bra för handeln.

FYRA SNABBA MED YLVA STJERNELÖF

  • Fritidssysselsättning: Hemmafix samt gå på konstutställningar, teater och läsa.
  • Senast lästa bok: Ingen speciell. Facklitteratur och deckare.
  • Favoritmat: Äter gärna fisk och skaldjur. En god efterrätt.
  • Vad önskar du dig just nu? God lönsamhet och fri parkering i Sunne

Foto: Linda Isaksson
Text: Katarina Gåsste