Sunne butiken lockar både små och stora med sitt breda utbud av leksaker, väskor, glas, porslin och husgeråd. Sunne-Bazaren har alltid haft ett stort utbud som har skapat och fortfarande skapar ha-begär hos många av oss, små som stora. En institution i Sunne handel.
Butiken drivs av Pär Vestlund och han tog en paus i arbetet för en pratstund med Sunnenytt.
Sunne-Bazarens historia
Sunne-Bazaren öppnades 1934, men låg då på andra sidan Kvarngatan, nuvarande Hårstudion. Butiken startades av Hildur Dahlqvist (Pärs mormor). Sortimentet har stått sig ganska likt under åren. Dock kunde man förr även handla sytillbehör och bijouterier i den välsorterade butiken.
1964 flyttade butiken till nuvarande lokaler och sedan 1984 ägs hela huset av företaget. Efter 36 år övertogs butiken av Pärs mamma Ulla-Britt och hennes syster Valborg. Pär själv började arbeta heltid i butiken vid 18-årsåldern. I den vevan köpte han även Valborgs del av företaget, och har sedan dess haft Sunne-Bazaren som sin arbetsplats på Kvarngatan 19.
Idag har butiken fem anställda. Pär är medveten om att en butik i en mindre ort kräver att man har ett stort utbud, har man inte det så är det svårt att få företaget att överleva.
Reklam och köpbeteenden
Att driva butik är ett arbete som innebär långa dagar, att planera in rätt inköp och framförallt få kunder till butiken. Pär berättar att det har skett mycket under åren hur de har nått ut till sina kunder:
–Från mitten av sjuttiotalet köpte vi in mycket från Brio som var en grossist för både leksaker och porslin. De skickade ut reklam till hushållen, vilket var ganska ovanligt eftersom direktreklam inte delades ut i den omfattning som det görs idag. Detta gjorde att handeln exploderade från den ena dagen till den andra. Efter något år slutade Brio som grossist för glas och porslin och vi fick söka andra samarbetsformer. Vi gick då med l GP Glas och Porslin, en kedja för fristående handlare i Sverige, som senare bytte namn till ÖNSKA. Efter några år gick vi ur för att göra egna reklamutskick.
Idag är inte Sunne-Bazaren kopplad till någon annan kedja än LEKIA (leksaker). Inom glas och porslin har de valt att inte ansluta sig till någon kedja, det finns helt enkelt ingen som passar dem.
Förr samlades det på serviser för att kunna fylla skåpen när man flyttade hemifrån. Vi ställde frågan till Pär om det fortfarande samlas porslin i “brudkistan”:
– Nej inte i lika stor utsträckning, jag tror att unga väljer att köpa den första starten på IKEA, men inser efter ett tag att det vore roligare med något finare. Vi säljer mer märkesporslin, typ Rörstrandstallrikar än förr.
Heta (och kalla) trender
Trender har kommit och gått. I början av 90-talet var bonsaiträden – som hade löv av glas – hett efterfrågade.
- Vi köpte in dem i mängder och så fick vi sitta bakom och vika ut grenarna och damma av dem. Det var en stor arbetsinsats innan de ens kom ut i affären.
Andra populära inredningsdetaljer som såldes bra var vattenljusstaken, som var omåttligt populär på 80-90-talet. Ljusmanschetter har varit borta en tid, men verkar ha fått sin renässans, eftersom Pär märker att fler och fler kunder kommer in och efterfrågar dem. Kanske kan man anta att någon influencer har förespråkat eller visat bilder av ljusmanschetter i sitt digitala flöde.
- Jag minns Sagaforms produkter som Banan-hammocken samt Taco-serien som vi sålde hur mycket som helst av under ett antal år.
Idag är det Muminporslin som är populärast. Pär har märkt att kunderna idag är mycket mer medvetna om vilka trender som är aktuella samt vad som är på gång.
- Historiskt har det alltid varit så att det köps samma Lego eller Barbie i Malmö som Kiruna, med lokala avvikelser. Här säljer vi Timmerbilar, men i Stockholm vill man ha en sopbil. Inom glas och porslin har det alltid varit större skillnad på smak beroende på vart från Sverige man kommer. Dansk design går bättre hem i södra Sverige det är också skillnad på kunden i storstaden och den lilla orten.
Leksaker har också haft sina flugor, men Pär har – tack vare lång erfarenhet i branschen – insett att de ofta försvinner efter drygt ett halvår, som exempelvis de små digitala husdjuren Tamagotchi.
- Men så finns det saker som aldrig går ur tiden. Ta exempelvis lego och där har Lego Masters gjort det legitimt att bygga lego som vuxen. Under corona såldes många pussel, men det har gått tillbaka till normal försäljningsnivå.
Som sagt, trender kommer och går, men är folk idag mer medvetna om vad de vill ha?
- Det är nog väldigt olika. En del vill ha märkesvarorna och andra väljer utifrån vad de för stunden behöver.
Julhandel i Sunne
Snart står julen för dörren och en rutinerad butiksägare som Pär, med leksaker från golv till tak, har säkert en idé om vad som kommer att finnas i barnens paket under julgranen?
– Nej, jag vet faktiskt inte. Det är jättesvårt, men det finns naturligtvis ett antal produkter som marknadsförs extra hårt. Några kommer säkert att floppa totalt och andra vinner. Men den flesta julklappar innehåller faktiskt vanliga leksaker som spel, pussel, Lego, dockor, och bilar. Kunder som söker en specifik leksak kommer oftast tidigt i december och är redo att leta genom hela Sverige för att hitta exakt det som står på önskelistan. De som köper klappar senare i december väljer ofta det som finns i hyllorna och något som de själva kan relatera till.
Skyltsöndag innan söndagsöppet
På grund av lagen om tidsreglering fick butikerna inte ha öppet på söndagar, därför valde man att ställa i ordning en tillfällig söndagsskyltning. När butiken stängdes på lördag, dolde man fönstren med papper, sen var det ett digert arbete långt in på lördagskvällen att färdigställa skyltningen. Bilbanor, dockor och Merlin Tåg fick ta plats. På själva skyltsöndagen hoppade Tomte-Pär in bland leksakerna och demonstrerade dem live, för att senare på söndagskvällen återställda skyltfönstrena.
FYRA SNABBA MED PÄR VESTLUND
- Fritidssysselsättning: Fixa med hemmet samt spela golf.
- Senast lästa bok: Läser gärna spänningsromaner.
- Favoritmat: En köttbit med god sås.
- Vad önskar du dig just nu? Att få vara frisk.
Foto: Linda Isaksson
Text: Katarina Gåsste