Vi har under det senaste decenniet presenterat Sveriges 10 billigaste nybilsköp och trenden är tydlig
– priserna rusar uppåt. När det begav sig började listan från 79 900 kronor och slutade på 109 900.
På tio år har priserna mer än fördubblats och årets billigaste nybilsköp kostar rekordhöga 169 900 kronor.
Innan du läst färdigt har vi passerat 233 900 och det lär inte sluta här.
Många av dagens bensindrivna småbilar sjunger på sista versen och när dessa ska ersättas med elektricitet
så dras även sladden ur för våra rullande prispressare.
169 900:-
Hyundai i10 Essential 1,0
Hyundai i10 har verkligen hittat hem på våra svenska vägar, vilket inte är så konstigt. Den tuffa koreanen kommer farandes med mycket standardutrustning såsom luftkonditionering, farthållare, nödbromssystem, helljusassistans och vad sägs om en 8-tums pekskärm med trådlös uppkoppling? Utsidan är riktigt proper med många trendiga färgval samtidigt som insidan rymmer upp till fem åkande. Under huven arbetar en trecylindrig bensinare på
67 hästkrafter, vilket är precis samma motor som hos tvillingsyrran Kia Picanto.
179 900:-
Dacia Sandero Essential 1,0
Under många herrans år prenumererade Dacia på listans förstaplacering. Sandero kostade vid introduktionen 79 900 kronor men sedan dess har det runnit mycket vatten under Bukarests vackra broar.
Nu är det exakt hundratusen upp men så är det även en betydligt modernare familjebil som inte minst baseras på Renault Clio. Tja, det är mycket riktigt fransmännen som äger varumärket. Interiören bjuder på generösa bensträckarmöjligheter och i maskinrummet arbetar en trecylindrig bensinare på 90 hästkrafter.
185 800:-
Kia Picanto Advance 1,0
Kia Picanto är tvillingbil med Hyundai i10 och därmed lönar det sig att jämföra syskonen extra noga i sömmarna. I rena pengar snackar vi en skillnad på 15 900 kronor – men det är inte hela sanningen. Tittar vi noga skiljer sig även standardutrustningen åt eftersom Hyundai erbjuder Essential alltmedan Kia satsar på fullsmetade Advance med bland annat klimatanläggning, backkamera och metalliclack. Tvillingarna tål att jämföras eftersom motorn är samma trepip på 67 hästkrafter. Ändå stoltserar Kia med sju års nybilsgaranti, vilket är två år mer än Hyundai.
187 900:-
Toyota Aygo X Play 1,0
I det här tämligen ålderstigna småbilsgänget är Toyota Aygo X en frisk fläkt som absolut är värd att titta närmare på. Inte minst för att grundpriset gör den till landets fjärde billigaste nybilsköp och kanske rent av det bästa?
Designen är riktigt läcker och det är lätt att trivas i kupén som bjuder på en 7-tums pekskärm som kan bli betydligt smartare med hjälp av din mobil. Dessutom ingår backkamera, farthållare och luftkonditionering i affären.
Den trecylindriga bensinaren levererar 72 hästar och enda smolket i glädjebägaren är att noll till hundra tar femton sekunder.
189 900:-
Mitsubishi Space Star Comfort 1,2
Space Star fick sig en rejäl ansiktslyftning 2020 och det var lagom tajmat till att Mitsubishi började snacka om att vinka farväl till Europa. Men så gjordes en kovändning och nu ska varumärket med de tre diamanterna finnas kvar
på vissa utvalda marknader – bland annat Sverige. Om vi tittar på lillstjärnan Space Star så är inte ”rymden” oändlig. Bagaget rymmer blott 235 liter men då är å andra sidan baksäteskomforten helt okej. Interiören är en relativt plastig historia och i maskinrummet huserar en trecylindrig bensinare på 80 hästkrafter.
194 400:-
Fiat 500 Hybrid Basic 1,0
Vad sägs om en ikonisk citybil med italiensk charm? Fiat 500 såg dagens ljus redan 1957 och den snart 70-åriga framgångssagan rullar vidare. Designen är lika retro som elegant och tack vare den gedigna tillvalslistan är det lätt att sätta sin personliga prägel på italienskan. Just ursprunget är dock en sanning med modifikation eftersom den
här modellen byggs i polska Tychy. Under huven arbetar en trepip på 70 hästkrafter tillsammans med ett mildhybridsystem som kanske är i mildaste laget. Soppaförbrukningen ligger nämligen på 0,48 liter milen.
199 900:-
Citroën C3 Feel 1,2
Citroën C3 hamnar under 200 000 kronors strecket med en ynka guldtias marginal. Lillsuven sticker ut från mängden med sin annorlunda formgivning för att inte nämna alla snillrika detaljer. Karossidorna kantas av så kallade airbumps och luftkuddarna är inte enbart för syns skull utan skyddar även mot dörruppslag. Vill du personifiera lillcittran ytterligare finns 97 olika designkombinationer och basmotorn är en bensintrea på 82 hästkrafter.
En helt ny C3 väntar bakom kulisserna men den lanseras först som renodlad elbil och priset börjar från
299 990 kronor. Hundra papp upp!
212 900:-
Mazda 2 Centre-Line 1,5
En liten bil med stora ambitioner är en bra sammanfattning av Mazda 2. Japanernas minsting har fått sig ett välbehövligt ansiktslyft och nu är åldersrynkorna ett minne blott. Vi snackar delvis ny design och en interiör som
är mer framtidsorienterad med en åttatums pekskärm i centrum. Grundmodellen Centre-Line är förvånansvärt välutrustad och bjuder på såväl automatisk klimatanläggning som autobroms med fotgängarskydd.
I maskinrummet hittar vi ett mildhybridsystem, vilket innebär att bensinfyran på 90 hästkrafter får temporärt stöd av en mindre elmotor.
219 900:-
Suzuki Swift Hybrid Select 1,2
Snart är det premiär för en helt ny Suzuki Swift men fram tills dess får vi hålla till godo med dagens modell som inte är fy skam. Japanen imponerar med sin skyhöga standardutrustning som inkluderar en sjutums pekskärm med backkamera, autobroms, adaptiv farthållare och ledstrålkastare. Hostar du upp ytterligare 15 000 kronor blir bilen dessutom fyrhjulsdriven och det är Suzuki ensamma om i det här gänget. I maskinrummet bjuds vi på mildhybridteknik där huvudrollen spelas av en bensinfyra på 83 hästkrafter.
233 900:-
Renault Clio Evolution 1,0
Sistaplatsen knips av en fransos som inte bara är dyrast utan även nyast. Renault Clio har precis uppdaterats och kostar 64 000 kronor mer än listettan men bjussar samtidigt på snygg design, mycket utrustning och utmärkt komfort. Framstolarna går att skjuta rejält tillbaka så även långbenta förare får plats och ändå färdas resenärerna i baksätet riktigt bra. Förarergonomin är utmärkt och på mittkonsolen tronar en sjutums pekskärm. Motorn är exakt samma trepip på 90 hästkrafter som vi hittar i dagens silvermedaljör – Dacia Sandero. Visst är bilvärlden underbar?
Fotnot: för att göra listan så omfattande som möjligt har vi enbart valt en bilmodell från respektive varumärke. Lokala prisskillnader och kampanjer kan förekomma.
FAKTA: BILLIGASTE NYBILSKÖPEN 2015-2024 |
År: |
Placering 1: |
Placering 10: |
2015 |
79 900:- |
109 900:- |
2016 |
79 900:- |
110 000:- |
2017 |
79 900:- |
110 900:- |
2018 |
79 900:- |
129 900:- |
2019 |
99 900:- |
147 900:- |
2020 |
109 900:- |
159 900:- |
2021 |
116 900:- |
167 900:- |
2022 |
129 900:- |
182 900:- |
2023 |
144 900:- |
199 990:- |
2024 |
169 900:- |
233 900:- |